Wartość smakowa i atrakcyjność wyglądu
Wartość smakowa i atrakcyjność wyglądu. Pierwsze pytanie konsumenta zainteresowanego owocami jakiejś odmiany brzmi, jak smakują?
Producent więc powinien przy wyborze danej odmiany uwzględnić tę podstawową cechę owocu, jaką jest smak, chociaż interesuje się jednocześnie charakterem jej wzrostu i owocowania, łatwością uprawy itp.
Bardzo ważny jest wygląd owocu: kupujący najpierw patrzy na jabłko, a potem je dopiero próbuje. Tym tłumaczyć można dużą pokupność owoców atrakcyjnych z wyglądu, lecz o miernym smaku, jak np. jabłek odmiany Idared. Decydującym o możliwości sprzedaży jest również wygląd owoców „wymęczonych" długim transportem, z jakim spotykamy się w eksporcie jabłek na rynek radziecki. Nic więc dziwnego, ze partner radziecki nie zawsze chce kupować od nas delikatnego Mclntosha i woli wolno dojrzewające, twarde jabłka takich odmian jak wspomniany Idared czy Delicious i jego sporty. Uwzględniać to trzeba w nowych nasadzeniach, ponieważ całej masy produkowanych jabłek nie będziemy w stanie zjeść sami, a jedyny znaczący importer to Związek Radziecki. Europa Zachodnia ma dosyć jabłek własnych.